Zmiany na podium rankingu sklepów spożywczych. Jest nowy lider niskich cen

Zmiany na podium rankingu sklepów spożywczych. Jest nowy lider niskich cen

Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency ujawniło, w których sklepach spożywczych Polacy płacili najmniej za zakupy we wrześniu 2023. Okazuje się, że ubiegłomiesięczny lider niskich cen nie utrzymał swojej pozycji. Która sieć handlowa okazała się być najtańszą we wrześniu?

W dobie wciąż utrzymującej się na wysokim poziomie inflacji, która we wrześniu wyniosła 8,2%, sieci handlowe dołączają do wyścigu, którego celem jest pozycja lidera niskich cen. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie obserwujemy zmiany na podium rankingu najtańszych sklepów spożywczych. We wrześniowym odczycie jedna sieć znacznie wyszła na prowadzenie – i to zarówno pod względem średniej ceny koszyka zakupowego, jak i największego spadku cen. O kim mowa?

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Sklepy spożywcze w Polsce: Biedronka chce być liderem niskich cen

Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego po raz kolejny miał miejsce w sieci Biedronka (6,39%) a największy wzrost w sklepach POLOmarket (4,73%).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci POLOmarket, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2023 r. była wyższa aż o 54,46 zł niż przed rokiem, tj. o 20,65%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (13,92%), Lidl (4,54%) i Auchan (2,45%).

Naszym zdaniem jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele. Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna, świadczy o tym choćby fakt, że po raz drugi z rzędu obserwujemy zmianę na fotelu lidera, który po Lidlu obecnie zajęła Biedronka.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 9,28% z 260,84 zł we wrześniu 2022 r. do 285,05 zł we wrześniu 2023 r.

Źródło danych: ASM Sales Force Agency

Najtańsza sieć sklepów we wrześniu 2023

Z wrześniowego badania wynika, że Lidl nie nacieszył się długo tytułem najtańszej sieci handlowej. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów została Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 216,85 zł. To spadek o 11,85 zł, czyli o 5,07 % mniej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,93 zł (Lidl) i 9,51 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 318,15 zł.

Źródło danych: ASM Sales Force Agency

Najtańsze sklepy spożywcze w Polsce. Ranking

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy, które ASM Sales Force Agency publikuje każdego miesiąca roku, pokazuje jak dużą dynamiką charakteryzują się zarówno wzrosty (lub też spadki) cen w średnim koszyku zakupowych, ale także jak intensywnie konkurują ze sobą poszczególne sieci handlowe. Przypomijmy, że w sierpniowym raporcie Koszyk Zakupowy liderem niskich cen był Lidl. We wrześniowym rankingu ustąpił z pierwszego miejsca.

Pełny ranking sieci handlowych ze względu na średnią cenę koszyka zakupowego kształtuje się następująco:

  1. Biedronka (216,85 zł)
  2. Lidl (221,78 zł)
  3. Auchan (226,36 zł)
  4. Kaufland (285,87 zł)
  5. Selgros (C&C) (290,17 zł)
  6. Makro (C&C) (295,50 zł)
  7. Aldi (299,11 zł)
  8. Dino (301,97 zł)
  9. Intermarche (308,14 zł)
  10. E.Leclerc (309,41 zł)
  11. Carrefour (314,28 zł)
  12. Netto (318,06 zł)
  13. Ppolomarket (318,15 zł)

Najtańsze sklepy spożywcze to Biedronka, Lidl oraz Auchan. W przypadku sieci Selgros i Makro w sytuacji braku możliwości zakupu pojedynczego badanego produktu uwzględniono cenę za sztukę w opakowaniu zbiorczym.

Dyskonty nadal dużo tańsze

Ceny średniego koszyka zakupowego różni się także znacznie w zależności od tego, w którym kanale sprzedaży dokonujemy zakupów. Dyskont, supermarket, hipermarket, a może kanał online? Gdzie mogliśmy zrobić najtańsze zakupy we wrześniu?

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 263,95 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,07 zł.

We wrześniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 0,84 zł mniej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (285,05 zł) wśród kanały e-grocery można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Źródło danych: ASM Sales Force Agency

Ponad 150 zł – tyle można zaoszczędzić na zakupach

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 194,14 zł (mniej o 17,87 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 344,99 zł (mniej o 4,87 zł niż w sierpniu br.).

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2023 r. wyniosła 150,85 zł i jest ona o 13,00 zł wyższa niż w sierpniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2023 r. była niższa o 2,82% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2023 r. droższy o 7,40% niż w 2022 r.

We wrześniu w przypadku minimalnych cen produktów nowym liderem została Biedronka, która oferowała aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach Auchan znalazły się 4 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieci Netto znalazły się dwa najtańsze produkty, a w sklepach ALDI, Dino, Kaufland i Makro Cash & Carry jeden najtańszy produkt.


Metodologia badania: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową./Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.


foto: materiały redakcji

Reklama