Raport ASM: Jest drożej niż rok temu. Drożyzna nie daje wytchnienia

Raport ASM: Jest drożej niż rok temu. Drożyzna nie daje wytchnienia

Jak wynika z analiz ASM Sales Force Agency,  grudniowe zakupy spożywcze były droższe o 4,3% niż przed rokiem. Topniejąca inflacja to za mało, by ceny zaczęły spadać.

W Polsce ceny żywności nadal rosną. Choć dynamika wzrostu spadła, to daleko nam jeszcze do wyczekiwanych spadków. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency pokazuje, że już czwarty miesiąc z rzędu zakupy spożywcze zdrożały tylko jednocyfrowo. Z kolei pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. 

Koniec roku jest wyjątkowym momentem w handlu, ze względu na wypadające w ostatnim miesiącu święta. W grudniu 2023 r. eksperci ASM Sales Force Agency ponownie przeprowadzili dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom jak najszerszy i najbardziej wiarygodny obraz rynku. Wyniki z obu fali badań zostały uśrednione i przyjęte jako zestaw wyników za grudzień.

Kategorie grozy – które produkty drożeją najbardziej?

Patrząc w ujęciu rocznym, najwyższe podwyżki cen spotkały kategorię dodatków spożywczych. Tutaj odnotowano skok o 21%. Jednak są też kategorie, w których widoczne są spadki. Mowa o produktach tłuszczowych. W ich przypadku ceny zmalały w skali roku o 28%.

W grudniu 2023 r., w porównaniu z poprzednim rokiem, podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,19%, chemia domowa i kosmetyki o 9,11% i napoje o 8,62%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w grudniu 2023 r. taniej o 1,72%).

Z kolei spadki odnotowano w przypadku produktów tłuszczowych (27,89%), nabiału (8,96%), mięsa, wędlin i ryb (2,58%) oraz mrożonek (1,72%). W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W grudniu ub. r. wzrost ten wyniósł 20,92% wobec 2022 r. 

Rok 2024 zaczął się od umiarkowanego optymizmu w branży sieci handlowych. Choć inflacja po doświadczeniach ubiegłego roku pozostaje na relatywnie niskim poziomie, to brakuje oznak pozwalających myśleć o dalszym jej obniżaniu. Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

A co z inflacją?

Inflacja ma bardzo duży wpływ na poziom cen. Mimo iż nie jest tak duża jak na początku kryzysu – nadal powoduje, że ceny rosną. Według pełnych danych GUS inflacja w grudniu 2023 r. wyniosła 6,1% w ujęciu rocznym. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,1%. 

Dobrym prognostykiem na przyszłość może być fakt, że jest to najniższy odczyt inflacji od trzeciego kwartału 2021 roku. Analitycy prognozują, że trend ten może się utrzymać przez najbliższe miesiące, z kolei w drugiej połowie roku może dojść do ponownego wzrostu.

Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Kilkaset złotych za zakupy to już standard

Analizując kanały sprzedaży można zauważyć, że najtaniej jest w hipermarketach, a najdrożej w e-grocery. Ten trend utrzymuje się od dłuższego czasu. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 2,97 zł) i wyniosła 280,16 zł.

Z grudniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. W tym przypadku średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 208,12 zł. Co ciekawe, w porównaniu z poprzednim miesiącem to wzrost o 4,42 zł, czyli o 2,17%. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,66 zł (Lidl) i 36,50 zł (Biedronka). Najdrożej w grudniu 2023 r. było w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,42 zł. 


Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową. Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.


foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl

Reklama