Stabilizacja cenowa? Wyniki badań pokazują pozytywny trend

Stabilizacja cenowa? Wyniki badań pokazują pozytywny trend

Od kilku lat inflacja i wzrost cen spędzają sen z powiek zarówno producentom jak i konsumentom. I jeszcze przez długi czas będziemy musieli akceptować taki stan rzeczy. Jednak na horyzoncie pojawia się szansa na stabilizację.

Cykliczne badania cen w sklepach potwierdzają, że żywność w polskich sklepach wciąż drożeje. Jednak jest to nieco wolniejszy wzrost niż w poprzednich miesiącach. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency – w lutym 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,77% w skali miesiąca. Co daje odpowiednio wzrost o 2,21 zł. Patrząc na ujęcie roczne wzrost ten wyniósł jeszcze mniej – czyli 0,62%.

Walka o ceny trwa

Jak potwierdzają eksperci z ASM Sales Force Agency, dyskonty wciąż mogą pochwalić się tym, że oferują najtańsze produkty. Najdroższy pozostaje natomiast kanał e-grocery. 

Auchan, Biedronka, Lidl to pierwsza trójka najtańszych sieci handlowych w Polsce. A walkę o miano najtańszej sieci – wciąż trwa. Co widać szczególnie po kampaniach Biedronki i Lidla. A liderem najniższych cen jest Auchan.

Z lutowego badania ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł, czyli o 2,23% więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., który to wynik również należał do sieci Auchan.

Co istotne: 7 na 13 sieci handlowych podniosło ceny w lutym. Jednak są to wzrostu kilkuprocentowe. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Kaufland – wyniósł on 6,26%. Patrząc szerzej, w ujęciu rocznym – wzrost cen zaobserwowano w 9 sieciach. I w ciągu roku największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, gdzie średnia cena koszyka w lutym br. była wyższa o prawie 15% – czyli 42,90 zł – niż w 2023 r.

Część sieci zdecydowała się natomiast obniżyć ceny. Między innymi Selgros Cash & Carry, gdzie spadek wyniósł (6,11%). Porównując luty 2023 do lutego 2024 r. – spadek cen zaobserwowano w sieci Biedronka (21,39%), Auchan (10,68%) i Lidl (6,96%). 

Przed nami jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu. Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca od ponad roku drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów. Spodziewamy się wysypu wielu promocji i akcji handlowych związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami. Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Jeśli stworzylibyśmy koszyk bazujący na najniższych cenach produktów we wszystkich badanych sieciach – zakupy kosztowałyby 195,62 zł. To więcej o 14,75 zł niż w styczniu br. Natomiast tworząc koszyk z najwyższych cen – rachunek wyniósłby 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). 

Piwo czy ser? Za co zapłacimy najwięcej?

Patrząc na poszczególne kategorie – w najszybszym tempie w skali roku wzrosła cena produktów sypkich, aż o ponad 17%. Są jednak kategorie, które zanotowały spadki. Najmocniej potaniały produkty tłuszczowe – o 30%.

W lutym 2024 r. (w porównaniu do lutego 2023 r.) podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, napoje, słodycze, dodatki, chemia domowa i kosmetyki oraz używki i piwo. Napoje o 16,55%. słodycze o 5,62%, a  dodatki o 4,10%. Natomiast w tym samym okresie potaniały – wspomniane już wcześniej – produkty tłuszczowe (30,32%), ale także nabiał (8,48%), mięso, wędliny i ryby (7,33%) oraz mrożonki (6,16%). 

 

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową. 
Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.


foto: mat. redakcji

Reklama