Polacy znowu stołują się w fast foodach. Do tych lokali chodzą najczęściej

Polacy znowu stołują się w fast foodach. Do tych lokali chodzą najczęściej

McDonald's, KFC, Burger King czy Dominos, Da Grasso, a może Pizza Hut? Fast foody to rynek o wielu obliczach. W każdym z takich lokali liczy się czas. Już sama nazwa wskazuje bowiem, że ma być szybko. Bez względu na rynkowe zawirowania, miłość Polaków do tego typu restauracji zdaje się być stabilna. Mają oni także ugruntowane preferencje. Kto wygrywa na rynku fast food w Polsce i dlaczego?

Nie każdy fast food zyskuje tak samo

Restauracje typu fast food od stycznia do marca 2024 roku odnotowały niemal 5-procentowy wzrost ruchu w swoich lokalach względem analogicznego okresu rok wcześniej. Zwiększyła się także liczba klientów tych miejsc. Podczas trzech miesięcy lokale fast food odwiedziło ich bowiem więcej o 4,2% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Badacze przyjrzeli się ruchowi w różnych restauracjach fast food. Wśród nich znalazły się lokale McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway – które zbiorczo określono jako oferujące burgery i kanapki z kurczaka. W próbie badawczej nie zabrakło także pizzerii, takich jak: Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo

Okazuje się, że nie każdy zyskał na wzrostach tak samo. Pizzerie odnotowały wzrost rok do roku o 3,1%, a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 6,5%. Podobne różnice lokale te odnotowały w przypadku liczby klientów. 2-procentowy wzrost w przypadku pizzerii prezentuje się znacznie mizerniej w porównaniu do 5,8-procentowego wzrostu w lokalach serwujących kurczaka i/lub burgery.

Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania.

Dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud

Jest zwycięzca! Kto króluje na rynku fast food w Polsce?

Dane o odwiedzalności poszczególnych lokali fast food pokazują także, które smaki najczęściej wybierają Polacy. W tym przypadku nie ma dużej zmienności. Jak podają autorzy badania, rok do roku minimalnie zmienił się udział poszczególnych rodzajów restauracji w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. Jest zdecydowany lider.

Na polskim rynku fast food zdecydowany prym wiodą restauracje oferujące burgery i dania z kurczaka. W pierwszym kwartale 2024 roku odpowiadały one za 72,9% rynku fast food w Polsce. Pizzerie w tym czasie zajmowały 27,1% rynku. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 72,2% i 27,8%. 

Sprawdź też, ile czasu spędzamy w fast foodach!

Źródło danych: Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z Proxi.cloud i UCE RESEARCH przyjrzeli się sytuacji występującej w I kwartale br. i porównali ją z analogicznym okresem ubiegłego roku. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów. 


foto: stockadobe(Koonsiri)